The World of Freddy's 3d PrintingNewsMcLaren W1 toont 3D-geprinte ophanging ontwikkeld door Divergent
News

McLaren W1 toont 3D-geprinte ophanging ontwikkeld door Divergent

De autowereld heeft een opwindende vooruitgang gezien met McLarens nieuwste innovatie voor zijn W1 supercar: een geavanceerd 3D-geprint ophangingssysteem, ontwikkeld in samenwerking met Czinger’s additieve productiebedrijf, Divergent. Deze samenwerking brengt Formule 1-geïnspireerde techniek naar McLarens straatauto’s, en laat zien hoe geavanceerde technologie zowel de prestaties als het ontwerp kan verbeteren.

De expertise van Divergent drijft McLarens ophanging aan

Divergent, bekend om zijn 3D-printexpertise, heeft al partnerschappen gesloten met grote namen zoals Bugatti, Aston Martin en Mercedes-AMG. Voor McLaren’s W1 richtte Divergent zich op het voorste ophangingssysteem van de auto, waarbij de bovenste draagarm aan de voorkant, de aerodynamische onderste draagarm en de rechtopstaande componenten aan de voorkant werden ontwikkeld. Deze onderdelen werden 3D-geprint met titanium, wat zowel de sterkte als het gewicht optimaliseerde.

McLarens samenwerking met Divergent resulteerde in een ophangingssysteem dat de pushrod-opstelling van F1-auto’s weerspiegelt, met inboard-dempers. Dit ontwerp vermindert de ongeveerde massa en verbetert de rijdynamiek, wat zorgt voor een betere respons en controle. Door additieve productie kon McLaren ingewikkelde geometrieën ontwikkelen die moeilijk te bereiken zijn met traditionele methoden.

Prestatietechniek bevorderen

McLaren’s CEO, Michael Leiters, benadrukte het belang van de samenwerking met Divergent en prees de innovatieve aanpak die is gehanteerd bij de ontwikkeling van het ophangingssysteem van de W1. “Deze geavanceerde technologie heeft ons in staat gesteld om complexere ophangingsstructuren te ontwikkelen in de McLaren W1, die de rijervaring voor onze klanten verbeteren en McLaren’s missie ondersteunen om voortdurend de grenzen van prestaties te verleggen,” aldus Leiters.

Het 3D-geprinte ophangingssysteem in de W1 is niet alleen een showcase van technische bekwaamheid; het heeft een echte impact op de prestaties van de auto. De lichtgewicht, zeer sterke componenten spelen een cruciale rol bij het verbeteren van snelheid en wendbaarheid, en bieden bestuurders verbeterde prestaties op zowel de weg als het circuit.

Een verschuiving in de autoproductie

De samenwerking tussen McLaren en Divergent benadrukt de groeiende impact van additieve productie in de auto-industrie. Divergents geavanceerde technologie, ook gebruikt in het ophangingssysteem van de Ferrari F80, vormt de toekomst van hoogwaardige voertuigcomponenten.

Het 3D-titaniumprintproces dat wordt gebruikt in de W1-ophanging van McLaren, laat zien dat geavanceerde productietechnieken de grenzen van voertuigontwerp en -prestaties kunnen verleggen.

Bron: topgear.com


Loading

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *